Omschrijving van Penta Charles de Foucauld
Penta is een scholengroep bestaande uit negen scholen voor christelijk voortgezet onderwijs in de omgeving van Voorne Putten. De scholen zijn gevestigd in Spijkenisse, Brielle, Hellevoetsluis, Rotterdam-Hoogvliet en Rotterdam-Rozenburg. Het aanbod van Penta is breed en omvat alle profielen op mavo, havo, atheneum, gymnasium, tweetalig onderwijs (tto) en alle leerwegen van het vmbo inclusief leerwegondersteuning. Daarnaast is er een specifiek aanbod voor leerlingen met meer- en hoogbegaafdheid in de masterclass en de Intermezzogroep. Vanaf 2023 is er een vestiging voor Agora-onderwijs toegevoegd aan onze scholengroep. Met een omvang van bijna 4700 leerlingen en circa 550 medewerkers is Penta een grote scholengroep met veel mogelijkheden en diversiteit.
Scholengroep Penta is decentraal georganiseerd. Dit betekent dat er op elk van de negen scholen een kleinschalige leer- en werkomgeving wordt aangeboden, waar docenten en leerlingen elkaar goed kennen. Deze decentrale organisatie en de grote betrokkenheid van de medewerkers bieden bij uitstek ruimte voor veiligheid en individuele talentontplooiing bij zowel medewerkers als bij onze leerlingen.
Penta Charles de Foucauld
Charles de Foucauld is een gezellige, overzichtelijke mavo in Spijkenisse met ongeveer 300 leerlingen en ruim 30 medewerkers. Een persoonlijke, betrokken benadering is bij ons erg belangrijk. Ons onderwijs sluit zich aan bij wat de leerling nodig hebt. Dat is onderwijs op maat. De docenten spelen hierop in en geven leerlingen een extra uitdaging voor wie dat aankan en extra hulp voor wie het nodig heeft. De medewerkers krijgen veel ruimte om eigen initiatief en eigen verantwoordelijkheid te nemen.
Werkomgeving
Ons onderwijs is ondernemend, uitdagend en gericht op leren en ontwikkelen. Naast een stevig basisprogramma is er veel ruimte voor de ontwikkeling van talent en vorming van de hele mens. Natuurlijk hechten we als scholengroep grote waarde aan het begeleiden van leerlingen naar een goede kwalificatie. Een diploma geeft leerlingen een goede basis voor hun verdere vervolgstudie. Ouders, leerlingen en andere belanghebbenden mogen dit van ons als onderwijsinstelling verwachten.
Socialisatie en persoonsvorming zijn echter net zo belangrijk voor leerlingen om straks goed te kunnen functioneren in een steeds veranderende samenleving. Penta heeft daarom aandacht voor de brede vorming van de leerling.
Maatwerk
Voor leerlingen willen we zoveel mogelijk maatwerk leveren. Onder ‘maatwerk’ verstaan wij dat de leerling centraal staat en ons aanbod in educatie, begeleiding en zorg op die individuele leerling toegesneden wordt. Dit vergt nogal wat van onze scholen en onze medewerkers: denken en werken buiten de reguliere lijntjes, vernieuwing en vooral veel creativiteit. Voorbeelden van maatwerk zoals dat nu al wordt vormgegeven op de scholen, zijn versnelde leerroutes, andere werkvormen, autonomie-ondersteunend onderwijs, regieversterkend werken en flextralessen.
Lerende organisatie
Wij willen een lerende organisatie zijn met een professionele cultuur. De mogelijkheid daartoe begint bij de individuele medewerker: de professional in het onderwijs. In die professional investeren wij dan ook graag. Onze medewerkers kunnen zich blijven ontwikkelen. Naar eigen inzicht en behoefte, maar ook aansluitend bij de ambities en de uitdagingen van de school.
Collega’s aan het woord
"Ik ben docent omdat ik het leuk vind om leerlingen iets mee te geven voor de toekomst. Bij Penta heb ik heb heel veel mooie kansen gekregen. Het voelt echt als een warm bad!"
Ilona
docent economie & ondernemen