OBS Sigmond
Werkendam
Werkendam
Basisonderwijs
Openbaar
110 Leerlingen
OBS Sigmond
Zin in leren en samen optimaal presteren op de school waar elk kind telt!
Wij zijn de openbare school in Werkendam. Dit betekent dat ieder kind en iedere leerkracht bij ons welkom is, ongeacht zijn of haar sociale, culturele of godsdienstige achtergrond. De openbare school leert kinderen van jongs af aan respect te hebben voor elkaars normen en waarden. Wij vinden gelijkwaardigheid tussen mensen een belangrijk uitgangspunt.
Kernwaarden van de school:
Zin in leren en samen eruit halen wat er in zit, optimaal presteren op de school waar elk kind telt. We willen dat onze leerlingen met plezier naar school komen en zich zo optimaal mogelijk ontwikkelen.
Wij zijn de openbare school in Werkendam. Dit betekent dat ieder kind en iedere leerkracht bij ons welkom is, ongeacht zijn of haar sociale, culturele of godsdienstige achtergrond. De openbare school leert kinderen van jongs af aan respect te hebben voor elkaars normen en waarden. Wij vinden gelijkwaardigheid tussen mensen een belangrijk uitgangspunt.
Kernwaarden van de school:
Zin in leren en samen eruit halen wat er in zit, optimaal presteren op de school waar elk kind telt. We willen dat onze leerlingen met plezier naar school komen en zich zo optimaal mogelijk ontwikkelen.
Missie
Missie van de school
Als openbare school vinden wij de gelijkwaardigheid tussen mensen een belangrijk uitgangspunt. Onze leerlingen moeten respect op kunnen brengen voor waarden en normen van anderen, die zich onderscheiden in kleur, status, handicap, cultuur of geloof. In het verlengde van onze uitgangspunten als openbare school hanteren wij ook principes van Passend Onderwijs. Hiermee leggen wij de nadruk op het aanvaarden van de verscheidenheid: de school past zich-waar mogelijk- aan de leerling en zijn mogelijkheden aan.
Als openbare school vinden wij de gelijkwaardigheid tussen mensen een belangrijk uitgangspunt. Onze leerlingen moeten respect op kunnen brengen voor waarden en normen van anderen, die zich onderscheiden in kleur, status, handicap, cultuur of geloof. In het verlengde van onze uitgangspunten als openbare school hanteren wij ook principes van Passend Onderwijs. Hiermee leggen wij de nadruk op het aanvaarden van de verscheidenheid: de school past zich-waar mogelijk- aan de leerling en zijn mogelijkheden aan.
Visie
Visie van onze school
De visie van onze school ligt vast in ankers: Kennis, Kanjer, Kwaliteit en Cooperatief leren.
Kennis
Zin in leren betekent voor ons: kennis verwerven en leren hoe je die kennis vergroot en in de praktijk kunt gebruiken. We stellen realistische doelen en werken samen aan de ontwikkeling. Hierbij maken we gebruik van samenwerken en samen leren. Daarbij leren we de leerlingen nadenken over hun eigen leren: reflectief onderwijs. Een leerling moet zich gezien voelen. OBS Sigmond daagt leerlingen uit om hun talent te ontwikkelen en zorgt er voor dat een leerling, soms letterlijk, in de schijnwerpers zal staan.
Kanjer
Een goed pedagogisch klimaat is een voorwaarde om te komen tot optimale ontwikkeling. Daarom richten wij ons ook op het vergroten van de sociale vaardigheden en het oplossend vermogen van onze leerlingen. Met de Kanjertraining leren wij de leerlingen op een systematische wijze op een respectvolle, plezierige en veilige manier met elkaar om te gaan. De Kanjertraining heeft een vaste plaats binnen ons dagelijks onderwijs en handelen.
Kwaliteit
Binnen onze school moet de kwaliteit blijken uit de leerresultaten en het welbevinden van de leerlingen. Belangrijk is daarbij ook de wijze waarop samenwerking vorm wordt gegeven. Ook blijkt onze kwaliteit uit de wijze waarop met doorgaande leerlijnen, vernieuwingen en kwaliteitsplanning wordt gewerkt.
Weten wat leerlingen en hun ouders belangrijk vinden en hoe de diensten van de school worden ervaren, is belangrijk om een goede band tussen leerlingen, ouders en teamleden op te bouwen. Die band zorgt voor motivatie, afstemming en ontwikkeling.
OBS Sigmond wil, waar mogelijk, een inclusieve school zijn. Leerlingen die extra zorg nodig hebben worden in reguliere groepen geplaatst met de zorg en onderwijs die voor het welbevinden en de ontwikkeling van de leerling noodzakelijk zijn.
Coöperatief leren
Coöperatief leren is een onderwijsleersituatie waarbij de leerlingen in kleine groepjes op een gestructureerde manier samenwerken aan een taak met een gemeenschappelijk doel. Ze zijn niet enkel verantwoordelijk voor hun eigen leren maar ook voor dat van hun groepsgenoten. Kortom: ze leren VAN en MET elkaar.
De visie van onze school ligt vast in ankers: Kennis, Kanjer, Kwaliteit en Cooperatief leren.
Kennis
Zin in leren betekent voor ons: kennis verwerven en leren hoe je die kennis vergroot en in de praktijk kunt gebruiken. We stellen realistische doelen en werken samen aan de ontwikkeling. Hierbij maken we gebruik van samenwerken en samen leren. Daarbij leren we de leerlingen nadenken over hun eigen leren: reflectief onderwijs. Een leerling moet zich gezien voelen. OBS Sigmond daagt leerlingen uit om hun talent te ontwikkelen en zorgt er voor dat een leerling, soms letterlijk, in de schijnwerpers zal staan.
Kanjer
Een goed pedagogisch klimaat is een voorwaarde om te komen tot optimale ontwikkeling. Daarom richten wij ons ook op het vergroten van de sociale vaardigheden en het oplossend vermogen van onze leerlingen. Met de Kanjertraining leren wij de leerlingen op een systematische wijze op een respectvolle, plezierige en veilige manier met elkaar om te gaan. De Kanjertraining heeft een vaste plaats binnen ons dagelijks onderwijs en handelen.
Kwaliteit
Binnen onze school moet de kwaliteit blijken uit de leerresultaten en het welbevinden van de leerlingen. Belangrijk is daarbij ook de wijze waarop samenwerking vorm wordt gegeven. Ook blijkt onze kwaliteit uit de wijze waarop met doorgaande leerlijnen, vernieuwingen en kwaliteitsplanning wordt gewerkt.
Weten wat leerlingen en hun ouders belangrijk vinden en hoe de diensten van de school worden ervaren, is belangrijk om een goede band tussen leerlingen, ouders en teamleden op te bouwen. Die band zorgt voor motivatie, afstemming en ontwikkeling.
OBS Sigmond wil, waar mogelijk, een inclusieve school zijn. Leerlingen die extra zorg nodig hebben worden in reguliere groepen geplaatst met de zorg en onderwijs die voor het welbevinden en de ontwikkeling van de leerling noodzakelijk zijn.
Coöperatief leren
Coöperatief leren is een onderwijsleersituatie waarbij de leerlingen in kleine groepjes op een gestructureerde manier samenwerken aan een taak met een gemeenschappelijk doel. Ze zijn niet enkel verantwoordelijk voor hun eigen leren maar ook voor dat van hun groepsgenoten. Kortom: ze leren VAN en MET elkaar.
Werkomgeving
De school is gevestigd in een relatief nieuw, multifunctioneel gebouw samen met nog een basisschool, kinderopvanglocatie, gymzaal en dorpshuis.
Adresgegevens
Scholen volgen School ontvolgen
Wil je op de hoogte blijven van de nieuwste vacatures bij jouw favoriete scholen? Klik op 'Volgen' en zie direct alle actuele vacatures!
Door deze school te ontvolgen verdwijnen de vacatures uit de filteroptie voor gevolgde scholen. De school wordt ook uit de opgeslagen items verwijderd.