Basisonderwijs
Regulier / Algemeen
Rooms-Katholiek
255 Leerlingen
Omschrijving van De Ruyter
De school en haar omgeving
De Ruyter is de enige (dorps-) school in Weurt. Het dorp is relatief klein met ongeveer 2250 inwoners en valt onder de gemeente Beuningen.
Het is een katholieke school en staat open voor ouders en kinderen met een andere overtuiging. De school heeft een centrale plaats in de dorpsgemeenschap en is sinds 2016 gevestigd in MFA de Kloosterhof. Naast de school maken de sportzaal, peuteropvang en voor- en naschoolse opvang (KION) deel uit van het gebouw.
Op 1 feb 2025 telde de school 192 leerlingen waaronder ook steeds meer leerlingen met een andere thuistaal. Deze leerlingen worden extra begeleid door een NT2 leerkracht.
De Ruyter is een school in ontwikkeling. Het team van de Ruyter is een professioneel, enthousiast en betrokken team. Bij alle veranderingen die er zijn, willen we het primaire proces steeds als uitgangspunt nemen. Goed onderwijs krijgt immers vorm in de klas. We gaan ervan uit dat een kind op school zit om te leren. We leggen de nadruk op de basisvaardigheden rekenen, (begrijpend) lezen en taal, maar daarnaast vinden we het belangrijk dat kinderen vertrouwen hebben in zichzelf, in anderen en zorgzaam zijn voor elkaar. We vinden het belangrijk dat kinderen binnen een groep kunnen samen spelen en samen werken, waarbij ze zelfstandig keuzes kunnen maken in het belang van de eigen ontwikkeling en de ontwikkeling van de ander.
Visie en missie van de school
Door middel van de visie, de missie en de vier kernwaarden geven we aan hoe we de schoolvaardigheden als team vertalen naar concreet en waarneembaar gedrag van kinderen en leerkrachten (zie de schoolgids voor een uitgebreide beschrijving van de visie).
Onze visie
Om op de basisvaardigheden betere opbrengsten te krijgen, zorgen we voor:
De Ruyter is de enige (dorps-) school in Weurt. Het dorp is relatief klein met ongeveer 2250 inwoners en valt onder de gemeente Beuningen.
Het is een katholieke school en staat open voor ouders en kinderen met een andere overtuiging. De school heeft een centrale plaats in de dorpsgemeenschap en is sinds 2016 gevestigd in MFA de Kloosterhof. Naast de school maken de sportzaal, peuteropvang en voor- en naschoolse opvang (KION) deel uit van het gebouw.
Op 1 feb 2025 telde de school 192 leerlingen waaronder ook steeds meer leerlingen met een andere thuistaal. Deze leerlingen worden extra begeleid door een NT2 leerkracht.
De Ruyter is een school in ontwikkeling. Het team van de Ruyter is een professioneel, enthousiast en betrokken team. Bij alle veranderingen die er zijn, willen we het primaire proces steeds als uitgangspunt nemen. Goed onderwijs krijgt immers vorm in de klas. We gaan ervan uit dat een kind op school zit om te leren. We leggen de nadruk op de basisvaardigheden rekenen, (begrijpend) lezen en taal, maar daarnaast vinden we het belangrijk dat kinderen vertrouwen hebben in zichzelf, in anderen en zorgzaam zijn voor elkaar. We vinden het belangrijk dat kinderen binnen een groep kunnen samen spelen en samen werken, waarbij ze zelfstandig keuzes kunnen maken in het belang van de eigen ontwikkeling en de ontwikkeling van de ander.
Visie en missie van de school
Door middel van de visie, de missie en de vier kernwaarden geven we aan hoe we de schoolvaardigheden als team vertalen naar concreet en waarneembaar gedrag van kinderen en leerkrachten (zie de schoolgids voor een uitgebreide beschrijving van de visie).
Onze visie
- Samen zorgen voor kinderen
- Samen zorgen voor elkaar
- Samen zorgen voor goed onderwijs:
- Samen zorgt voor kwaliteit
- Elk kind heeft recht op goed onderwijs. Wij geven dat binnen een veilig pedagogisch klimaat, een professionele en lerende omgeving. We gaan ervanuit dat alle kinderen kunnen leren en dat leraren degenen zijn die dat leren positief kunnen beïnvloeden.
- De leerkracht doet ertoe. Wil je het onderwijs verbeteren is er maar een woord dat ertoe doet: de leraar. We leggen de focus op het eigen leraar-gedrag en de effectiviteit ervan op de ontwikkeling van kinderen.
- We geven op De Ruyter gewoon goed onderwijs: we werken vanuit wat we weten dat werkt. We combineren onderzoeksgegevens met eigen en collectieve praktijkervaringen. Hoe we leren weten we vanuit de wetenschap en de cognitieve psychologie.
- Leren betekent een verandering in het lange termijngeheugen. Kennis is de basis van het leren en gaat vooraf aan het leren van vaardigheden.
- De leerkracht staat niet alleen, we werken als team, als collectief, samen. Met een hecht betrokken team maken we het verschil voor de kinderen op De Ruyter. We stellen samen doelen, bereiden samen lessen voor, gaan op lesbezoek en geven elkaar feedback. De schoolleider creëert een veilige werk- en leeromgeving met de focus op leren en de impact die het team gezamenlijk kan maken (we werken met de ritmiek van stichting LeerKRACHT).
- De nadruk ligt op de basisvaardigheden rekenen, taal, lezen, spelling (kwalificatie), burgerschap (socialisatie) en persoonsvorming.
Wat betreft burgerschap bieden we een samenhangend aanbod dat gericht is op de populatie kinderen op De Ruyter.
Bij alle keuzes die we maken, stellen we onszelf de vraag of het bijdraagt aan goed onderwijs. - Er is een veilig en fijn pedagogisch klimaat waarin we werken met gedragsafspraken die eenduidig en helder zijn voor leraren, kinderen en ouders zodat er rust is in de school en goed onderwijs gegeven wordt.
- Vanuit welbevinden en betrokkenheid komen kinderen tot leren en ontwikkelen en competentie leidt tot motivatie. We gaan dus niet uit van eerst het een dan het ander.
Om op de basisvaardigheden betere opbrengsten te krijgen, zorgen we voor:
- Goede lessen via het EDI-lesmodel. We hebben een kwaliteitskaart EDI ontwikkeld waarin beschreven staat hoe we op De Ruyter de (reken)lessen geven waarin een nieuw lesdoel aangeleerd wordt.
- We differentiëren waarbij we uitgaan van convergente differentiatie en waarbij we afstemmen op de onderwijsbehoeften van kinderen.
- We tonen hoge verwachtingen van leerlingen. We stellen duidelijke doelen. Leerlingen weten wat ze leren en waarom. Ze hebben zicht op hun eigen ontwikkeling.
- We werken doelgericht middels een beredeneerd aanbod in een rijke leeromgeving vanaf groep 1.
- We monitoren de ontwikkeling van de leerlingen en sturen bij indien nodig.
- We zorgen voor voldoende en effectieve lestijd.
- We betrekken kinderen en ouders bij de ontwikkeling. We maken doelen zichtbaar (voor ouders via Parro).
- We stellen eisen aan kinderen op het gebied van leer- werkhouding en gedrag (hoge verwachtingen).
- We zorgen voor zoveel mogelijk continuïteit en stabiliteit. Om continuïteit in het aanbod te garanderen, werken we met goede methodes die aansluiten bij de leerlingpopulatie en zorgen we voor een goede doorgaande lijn binnen de school.
Adresgegevens
Scholen volgen School ontvolgen
Wil je op de hoogte blijven van de nieuwste vacatures bij jouw favoriete scholen? Klik op 'Volgen' en zie direct alle actuele vacatures!
Door deze school te ontvolgen verdwijnen de vacatures uit de filteroptie voor gevolgde scholen. De school wordt ook uit de opgeslagen items verwijderd.