Het Ginnekencollege
Omschrijving van Het Ginnekencollege
Het Ginnekencollege is een school waar leerlingen binnen een forensische setting onderwijs krijgen. Binnen onze muren werken we samen aan een gemeenschappelijk doel: het schrijven van een nieuw hoofdstuk voor het leven erbuiten. Waar maatwerk op iedere school gewenst is, is het bij ons de enige manier.
Het verblijf in RJJI Den Hey-Acker is tijdelijk, maar de impact blijvend. Op Het Ginnekencollege bieden een gestructureerde omgeving waarin verbinding, herstel en maatwerk centraal staan. Elk traject is uniek, omdat elke jongere uniek is.
Onderwijs, behandeling en goede begeleiding zijn onmisbaar om jongeren grip te laten krijgen op hun eigen ontwikkeling. Onze medewerkers zijn dan ook meer dan alleen docent of leraarondersteuner– zij zijn begeleiders en rolmodellen die jongeren uitdagen, ondersteunen en helpen om verantwoordelijkheid te nemen voor hun keuzes. Dat vraagt om vertrouwen – van hen in ons en van ons in hen.
We kijken verder dan het leven binnen de muren. We werken nauw samen met RJJI Den Hey-Acker, maar ook met ouders, vervolgonderwijs, werkgevers en andere partners om onze jongeren weer een toekomst met kansen te geven. Zo bouwen we samen aan een nieuw toekomstperspectief, want iedere jongere verdient die kans.
Naar school gaan in een jeugdinrichting is niet hetzelfde als daarbuiten. Het Ginnekencollege is daarom geen school zoals andere scholen. Bij ons lopen alleen jongens en jongemannen rond, met leeftijden van 12- 24 jaar. Na een schooldag gaan onze jongens niet naar huis en de zomer staat niet gelijk aan ‘vrij’.
De diversiteit onder onze jongeren is groot en de redenen voor hun verblijf lopen uiteen. Elke jongere draagt een eigen verhaal met zich mee, vaak gekenmerkt door flinke uitdagingen en tegenslagen. Maar ondanks de verschillen zijn het de overeenkomsten die hen verbinden.
Ieder van hun verhalen heeft tot een verblijf in onze inrichting geleid, maar dat is niet waar hun verhaal eindigt. Binnen onze muren werken we samen aan een gemeenschappelijk doel: het schrijven van een nieuw hoofdstuk voor het leven erbuiten. Waar maatwerk op iedere school gewenst is, is het bij ons de enige manier. Daarom werken we in kleine groepen met veel persoonlijke begeleiding. We betrekken jongeren bij hun toekomst en zorgen dat ze zich gezien, gehoord en erkend voelen. We bieden de handvatten en ondersteuning die het mogelijk maken om in een nieuw begin te geloven. Om de toekomst weer te vullen met dromen. Ons onderwijs gaat verder dan het overbrengen van kennis en zelfs binnen de grenzen van geslotenheid, geloven wij dat er altijd ruimte is voor hoop.
Het Ginnekencollege biedt jongeren de kans om staatsexamens VMBO-TL, HAVO en VWO te behalen, MBO 1- en 2-diploma’s af te ronden én deel te nemen aan arbeidstoeleiding en branchegerichte certificering. Wij werken met een enthousiast en stabiel team, dat verantwoordelijkheid draagt voor deze bijzondere doelgroep.
Missie
Iedere mens moet op zijn eigen manier kunnen meedoen in de samenleving. Sommige mensen hebben daarbij een steun in de rug nodig. Ze zijn lichamelijk en/of verstandelijk beperkt, kampen met (ernstige) gedrags- of psychiatrische problemen of hebben problemen van psychosociale aard. Koraal zet haar deskundigheid, kennis en ervaring voor deze mensen in.
Wij doen dat op de domeinen jeugdhulp, gehandicaptenzorg, speciaal onderwijs en arbeidsparticipatie. Onze ondersteuning is specialistisch en professioneel.
Visie
Samen op eigen kracht! Wij geloven dat wij samen meer bereiken dan alleen. Samen met hun persoonlijke omgeving begeleiden wij cliënten en leerlingen. Samen met collega-instellingen richten wij de beste multidisciplinaire ondersteuning in voor onze cliënten en leerlingen. En samen met collega’s en beleidsmakers brengen we ons vakgebied een stukje verder. Door samen te werken, begeleiden wij de hele ondersteuningsvraag van een cliënt, leerling en zijn omgeving. Met als doel cliënt en leerling in staat te stellen regie te voeren over zijn eigen leven.
Cliënt, leerling en zijn netwerk
De wensen, kracht en mogelijkheden van onze cliënt, leerling en zijn netwerk zijn het vertrekpunt van onze zorg, ons onderwijs en van onze ondersteuning naar werk. Samen met onze cliënten, leerlingen en hun netwerk kijken we wat kan en leggen daar de nadruk op. Dat vraagt van onze medewerkers professionaliteit naast de passie voor hun vak. Het is van belang dat zij onze cliënten, leerlingen en hun netwerk blijven aanmoedigen en samen met hen te werken aan groei
Medewerkers en vrijwilligers
Onze medewerkers zetten zich met hart en ziel voor onze cliënten, leerlingen en hun netwerk in. Zij bemoedigen, stimuleren en zorgen waar nodig voor rust en structuur. Deze manier van werken vraagt om vakmanschap, professionaliteit, intuïtie en durf. Koraal vraagt van haar medewerkers leiderschap en het nemen van de eigen verantwoordelijkheid.
Wij bieden daarvoor de ruimte en de mogelijkheid dat onze medewerkers zich blijven ontwikkelen om steeds opnieuw kwaliteit en professionaliteit te kunnen bieden. Daarnaast zijn binnen Koraal veel vrijwilligers actief die met veel toewijding en enthousiasme aanvullende werkzaamheden verrichten gericht op het vergroten van het welzijn van onze cliënten en leerlingen.
Opdrachtgevers en partners
Koraal is op verschillende terreinen actief: jeugdzorg, gehandicaptenzorg, speciaal onderwijs en arbeidsparticipatie. Wij spreken dan ook van een intersectorale samenwerking binnen onze organisatie die ons in staat stelt onze cliënten, leerlingen en hun netwerk te ondersteunen. Daarnaast werken wij intensief samen met onze lokale partners. Daar waar dat in het belang van onze cliënten, leerlingen en hun netwerk is, roepen wij graag hun expertise in.
Deze manier van werken maakt dat Koraal voor opdrachtgevers een partner is die de markt en de vraag kent, afspraken nakomt en doet wat hij zegt.
Werkomgeving
Inclusie
Wie je ook bent en wat je ook kunt... wij vinden dat iedereen regisseur moet kunnen zijn van zijn eigen leven en waar mogelijk actief deel kan nemen aan de maatschappij. Omdat wij binnen elk van de levensdomeinen (zorg, onderwijs en arbeid) werkzaam zijn, helpen we onze cliënten en leerlingen het beste uit zichzelf te halen. Samen zetten we ieder in zijn kracht.
Expert
Wij vinden dat ondersteunen meer is dan verzorgen. Binnen onze multidisciplinaire organisatie verbinden wij zorg dan ook met onderwijs en arbeid. Met de specialistische kennis en expertise die wij op deze terreinen hebben opgebouwd, kunnen wij cliënten en leerlingen bij veel van hun levensvragen adviseren en ondersteunen. Wij delen deze kennis graag; met elkaar en met anderen. Dat komt cliënten en leerlingen ten goede en uiteindelijk ook de zorg en het onderwijs in Nederland.
Passie
Wij vinden dat iedereen ertoe doet. Met toewijding en genegenheid gaan wij relaties aan. Wij zijn betrokken. Bij onze cliënten en leerlingen, bij ons vak en bij onze collega’s. In onze begeleiding staat aandacht centraal. Wij zijn gedreven en enthousiast en streven op elk vlak en bij al onze cliënten en leerlingen naar plezier en geluk.
Samen
Wij geloven dat wij samen meer bereiken dan alleen. Samen met hun persoonlijke omgeving begeleiden wij cliënten en leerlingen. Samen met collega-instellingen richten wij de beste multidisciplinaire ondersteuning in voor onze cliënten en leerlingen. En samen met collega’s en beleidsmakers brengen we ons vakgebied een stukje verder. Door samen te werken, begeleiden wij de hele ondersteuningsvraag van een cliënt, leerling en zijn omgeving. Met als doel cliënt en leerling in staat te stellen regie te voeren over zijn eigen leven.
Adresgegevens
Vacatures van Het Ginnekencollege