Omschrijving van De Michaëlschool
Onze school bestaat uit drie kleuterklassen (groep 1 en 2 gemengd) en de klassen 1, 2, 3, 4, 5 en 6 (groep 3 t/m 8). Wij streven naar het werken met klassen van rond de 28 leerlingen. De kleuterklassen zijn rond de 22 leerlingen. In de afgelopen jaren is het leerlingenaantal van onze school gestaag toegenomen. Dit schooljaar zullen wij rond de 200 leerlingen tellen.
Van oudsher werken wij met een continurooster: de kinderen blijven bij een lange dag tussen de middag op school, eten dan gezamenlijk en zijn altijd onder begeleiding van leerkrachten (niet van ouders). Samen met de Stichting Kinderopvang Friesland, vormen wij een Integraal Kindcentrum (IKC), waarmee wij opvang en onderwijs bieden aan kinderen van 1,5 tot 13 jaar. School en kinderopvang werken beide vanuit het antroposofisch gedachtegoed van Rudolf Steiner.
Het team bestaat uit zestien leerkrachten, een schoolassistent, een intern begeleider / remedial teacher, een conciërge, een onderwijsondersteuner (muziek) en een directeur. Samen zijn zij de mensen die het onderwijs vormgeven en de zorgdragen voor kinderen die extra hulp, steun of begeleiding nodig hebben.
Onze school is gehuisvest in een prachtig organisch gebouw waarin licht, warmte en duurzaamheid centraal staan. Een gebouw dat bewustzijn voor kwaliteit uitstraalt en een kindvriendelijke sfeer ademt. En op het schoolterrein is een moestuin ingericht waarin de kinderen tuinbouwonderwijs krijgen. Niet alleen met de neus in de boeken of achter de computer, maar ook samen met klasgenootjes met de spade in de grond!
Missie
Wij zijn vrijescholen in midden, oost en noordoost Nederland die (basis)onderwijs aanbieden vanuit de antroposofische uitgangspunten van Rudolf Steiner en staan open voor iedereen die zich hiertoe aangetrokken voelt
Visie
Bloeiend vrijeschoolonderwijs in gezonde scholen waarin de kiem van het eigen levensdoel van het kind tot wasdom kan komen. Waarin de jonge mens met zelfvertrouwen, zelfbewustzijn, inspiratie en plezier in leren is toegerust voor goede en zekere stappen in het leven.
Door te blijven werken aan de kwaliteit van ons onderwijs, door goede en transparante communicatie en door te luisteren naar wat onze partners en stakeholders te zeggen hebben willen wij het vrijeschoolonderwijs een vanzelfsprekend en goed alternatief laten zijn.
Onderwijs voor kinderen is niet alleen aanleren, maar ook opvoeden. Wij zien opvoeden als een kunst. Een kunstenaar heeft kennis en kunde van het ambacht, maar kan daarmee iets nieuws en unieks scheppen of creëren. De inhoud van ons onderwijs, ook wel het aanbod genoemd, is een middel om het kind tot ontwikkeling te laten komen en is geen doel op zichzelf. Op de basisschool zijn wij vooral voorwaardenscheppend bezig. Wij spreken in ons onderwijs de wil aan bij het kind om zichzelf te ontwikkelen en de wereld te leren kennen. In eerste instantie (ongeveer tot het 7e jaar) gebeurt dat volledig vanuit sympathie en vertrouwen: “de wereld is goed”. De tweede zeven jaar treedt het kind de wereld met een meer wakkere nieuwsgierigheid tegemoet en gaat het zich bekwamen in cognitieve vaardigheden. De leerkracht brengt de wereld als het ware naar het kind toe: “de wereld is mooi”. In de derde levensfase, wanneer het kind de basisschool verlaat en via de puberteit opgroeit naar adolescentie, wordt het kritische denken ontwikkeld. De beeldende verhalen van de basisschoolleeftijd maken plaats voor kennis en wetenschap: “de wereld is waar”.