IBS Al Ikhlaas
Omschrijving van IBS Al Ikhlaas
Missie
Onze school is een basisschool op Islamitische grondslag voor kinderen van 4 t/m 12 jaar. Deze grondslag willen wij mede gebruiken om de kinderen bewuster te maken van hun eigen gedrag en het inzicht te bevorderen dat wij als moslims onderdeel uitmaken van de Nederlandse samenleving. Onze school staat open voor alle leerlingen die aangemeld worden door hun ouders/verzorgers, ongeacht geloofsovertuiging, ras en politieke voorkeur.
Wij gaan er vanuit dat elk kind uniek is, ook in zijn/haar capaciteiten. Wij vinden het onze taak als school om het beste uit elk kind te halen. Om dit te bereiken werken wij adaptief en opbrengstgericht.
Omgang en opvoeding hebben een centrale rol binnen het onderwijs op onze school. In het lesprogramma besteden wij nadrukkelijk aandacht aan de opvoedkundige aspecten, die kunnen verschillen van de thuissituatie. Het vormen en mede helpen opvoeden van kinderen tot volwaardige leden in deze samenleving is ons ideaal.
De kernwaarden
Hierbij hanteren wij de volgende kernwaarden:
Identiteit, integriteit, verantwoordelijkheid, respect, verbinding.
Visie
Het lesgeven is de kern van ons werk. We onderscheiden pedagogisch en didactisch handelen. Van belang daarbij is: oog hebben voor het individu, een open houding, wederzijds respect en een goede relatie waarin het kind zich gehoord voelt. Belangrijke pedagogische noties zijn: zelfstandigheid, eigen verantwoordelijkheid, reflecterend vermogen en samenwerking.
Op onze school hebben wij gekozen voor bepaalde modellen die het onderwijs in de groep structuur bieden. Gip (groepsgericht en individueelgericht pedagogisch en didactisch handelen van de leerkracht) en Edi (Expliciete Directe Instructiemodel) wordt als leidraad gebruikt op school. GIP is een vorm van klassenmanagement die ervoor zorgt dat er ruimte wordt gecreëerd om gedifferentieerd te werken, aansluitend bij de behoeften van het kind. EDI zorgt voor een effectieve en directe instructie en leidt tot een actieve interactie met de leerlingen.
Voorwaarden voor het leren op onze school zijn:
• Zorgen voor een positieve sfeer en relatie
• Aansluiten bij het niveau en ervaringswereld van de leerlingen
• Uitspreken en koesteren van hoge verwachtingen van leerlingen.
• Zorgen voor activerende werkvormen in de klas
• Kennis hebben van de referentieniveaus.
• Onderwijs op maat geven: differentiëren bij de instructie, naar tempo en bij de verwerking met de middenmoot als vertrekpunt.
Stimuleren van eigen verantwoordelijkheid bij de leerlingen in hun eigen leerproces.
Visie op identiteit
De Islamitische levenshouding is het fundament waarop het onderwijs op Al Ikhlaas is gebaseerd. De leerlingen worden in overeenstemming met de normen en waarden van de Islam begeleid. Dit komt vooral tot uiting in de godsdienstlessen en de salaat (het gebed). Voor de opvoeding van de kinderen acht de school het van belang dat zij handelen vanuit de normen en waarden zoals die in de Koran geopenbaard zijn en door de Profeet (vzmh) zijn gepraktiseerd. De Koran en Soenna (voorbeeld van de profeet) vormen de basis voor de maatschappelijke participatie van de leerlingen. Van alle leerkrachten wordt verwacht dat zij voldoende kennis hebben van de Islamitische achtergrond van de leerlingen. De leerkrachten worden structureel getraind op de Islamitische pedagogiek. De Islamitische identiteit is verweven in het onderwijs, in uitstraling, cultuureducatie, burgerschapsvorming en feestelijke uitingen.