Omschrijving van De Driemaster
Bij Integraal Kindcentrum (IKC) De Driemaster wordt zowel onderwijs als peuteropvang en BSO aangeboden. De ontwikkeling van peuters wordt spelenderwijs gestimuleerd. En als de peuters oud genoeg zijn, stromen ze geruisloos door naar het onderwijs. Ze kennen de leerkrachten immers al en ook de omgeving is vertrouwd. Ze weten zich gekend en voelen zich veilig om de volgende stap te kunnen maken. Ook voor ouders is de stap naar het onderwijs minder groot en zij weten dat de overdracht goed wordt geregeld. En mochten er zorgen zijn om de ontwikkeling? Dan kan dat eerder worden gesignaleerd en wordt er, indien nodig, eerder passende zorg geboden. Ook na schooltijd zijn de kinderen welkom bij IKC De Driemaster. In een informele setting kunnen zij zich ontspannen bij de BSO en krijgen ze activiteiten aangeboden waarmee ze hun eigen talenten kunnen ontdekken.
IKC De Driemaster is een veilige en warme plek waar kinderen zich breed kunnen ontwikkelen en waar het fijn is om te zijn. Kinderen leren hier wie ze zijn en hoe ze straks hun steentje bij kunnen dragen aan onze samenleving.
Missie
Visie
Op De Driemaster heeft de leerling geleerd dat hij door zelf na te denken en te onderzoeken, in samenwerking met anderen, stap voor stap verder komt in het ontdekken hoe Gods geweldige wereld in elkaar zit. Hij heeft ook geleerd wie hij zelf is en welke plek hij mag innemen in de maatschappij en in het Koninkrijk van God. De leerling kan echte problemen en kwesties door middel van kritisch handelen en denken onderzoeken in spelen onderzoeksactiviteiten. Hij is daardoor in staat om zelf antwoorden op vragen te vinden. Hij weet welke wegen hij daarvoor moet bewandelen en welke bronnen hij kan raadplegen om oplossingen te vinden. Hij verstaat de kunst om mensen te benaderen en te ondervragen en is vervolgens in staat om uit een hoeveelheid informatie de essentie te halen. De leerling heeft plezier in het leren en zoeken naar oplossingen. Deze leerling wil graag leren, is actief betrokken en weet waar hij de ander voor nodig heeft.
Onze focus
De komende jaren ligt, vanuit deze visie, onze focus op het verder ontwikkelen van het thematische, betekenisvolle onderwijs. Dit willen we zichtbaar maken in themahoeken, verschillende presentatie-vormen, onderzoekend werken. Binnen het thematiseren willen we meer leren in cultuuronderwijs, zaakvakonderwijs, techniek, wetenschap, oefenen we met de 21e eeuwse vaardigheden en worden kinderen taalvaardiger op de verschillende gebieden. Ook talentontwikkeling en leren leren vindt hierbinnen zijn plek. We werken naar een goede balans tussen de inbreng van de kinderen en de coaching door leerkrachten.