Omschrijving van De Weier
De Weier is een Vreedzame school waar kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen en waar zij leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Op De Weier dragen we samen de collectieve verantwoordelijkheid voor goed onderwijs. We weten hoe leren werkt en hebben hoge verwachtingen van onze leerlingen en onderwijsprofessionals.
De leerkracht staat centraal in het leerproces. Met behulp van het Expliciete Directe Instructiemodel (EDI) en een rijke leeromgeving wordt kennis overgedragen en worden vaardigheden aangeleerd. Middels een gegarandeerd curriculum wordt doelgericht gewerkt aan leren en ontwikkeling. Onze gestructureerde aanpak zorgt voor voorspelbaarheid en een veilige, rustige leeromgeving waarin elk kind kan leren.
De Weier heeft twee locaties in de wijken Rosarium en Haghoek, waar meer dan 420 leerlingen onderwijs volgen. Met een professioneel team van 40 collega’s geven wij dit onderwijs vorm middels de principes van een High Performing School. We werken vanuit een heldere en gedeelde visie op leren en het organiseren van het leren. In onze professionele leergemeenschap werken we in leerteams en ontwikkelgroepen aan een academische cultuur die mensen inspireert en motiveert tot voortdurende reflectie en ontwikkeling.
Missie
De Weier is een High Performing School. Een High Performing School is een school waar álle leerlingen leren, het vakmanschap van de leerkracht centraal staat en waar goed, waardevol onderwijs wordt gegeven. Samen streven wij ernaar dat alle leerlingen hun maximale potentieel bereiken op diverse gebieden, zowel cognitief als sociaal-emotioneel. Dit betekent niet dat eind groep 8 alle leerlingen naar het gymnasium gaan, maar wel dat wij er alles aan doen om de kinderen zo goed mogelijk te laten leren en hen te laten excelleren binnen de eigen mogelijkheden.
Visie
De Weier is een High Performing School. Wij werken volgens een normatief kader dat de volgende visies omvat:
Visie op leren en gedragIeder kind kan en wil leren
Op De Weier hebben wij hoge verwachtingen van al onze leerlingen. Kennis is de basis van het leren en gaat vooraf aan het leren van vaardigheden. Om onze leerlingen effectief te laten leren is het van belang dat zij de leerstof goed onthouden en deze in hun lange termijn geheugen opslaan. Hoe onze hersenen werken, weten we door op de hoogte te zijn van dat wat de wetenschap en de cognitieve psychologie over leren zegt. In het leren laten wij ons leiden door bewezen leerprincipes. Voorbeelden hiervan zijn: hoge verwachtingen hebben, heldere doelen stellen, oefenen en het voortdurend geven van feedback. De leerkrachten blijven continu ontwikkelen aan de hand van wat de wetenschap hierover zegt.
Visie op leren organiseren
De leerkracht staat centraal
De leerkracht is de kern van goed onderwijs. Op De Weier organiseren wij het onderwijs zo dat wij onze leerlingen optimaal kunnen laten leren. Een effectieve didactische aanpak is hierbij essentieel. Op De Weier gebruiken alle leerkrachten dezelfde didactische van Rosenshine en het expliciete directe instructiemodel (EDI) vinden wij van essentieel belang. EDI is een bewezen aanpak om de effectiviteit van onze lessen te verhogen, te zorgen voor succeservaringen bij alle leerlingen en hun leerprestaties te verhogen. Wij bieden een gegarandeerd, kennisrijk curriculum waarin wij hoge verwachtingen hebben van alle leerlingen. Wij evalueren de effecten van ons onderwijs door zowel tussentijds, ontwikkelingsgericht als aan het eind van een periode te toetsen. Wij bieden onze leerlingen een veilige en ordelijke omgeving die voorspelbaar is. Er is structuur, orde en regelmaat binnen de school. De schoolregels zijn eenduidig. Al onze medewerkers spreken dezelfde taal, gebruiken hetzelfde klassenmanagement, dezelfde regels en structuren. We werken nauw samen met ouders en organiseren ouderbijeenkomsten en overleg, waardoor we samen de ontwikkeling van het kind bevorderen en monitoren.
Visie op professionaliteit
Wij leren van en met elkaar
De Weier is een lerende organisatie, waarbij het leren van de professional centraal staat. Door te leren en verbeteren zorgen we ervoor dat wij onze leerlingen beter laten leren en verhogen wij de kwaliteit van ons onderwijs. Leerkrachten blijven continu onderzoeken en vergelijken wetenschappelijk onderzoek en de eigen praktijk. Deze professionele cultuur stimuleert het vergroten van de kennis over onderwijs en didactiek bij professionals. Wij zijn actiegericht en tonen leiderschap en verantwoordelijkheid. Leerkrachten zijn eigenaar van hun eigen ontwikkeling en van de onderwijsinhoudelijke ontwikkeling binnen de school.
Visie op veranderen en verankeren
Samen werken in leerteams
De Weier is een lerende organisatie en is continu bezig met het ontwikkelen, verbeteren en vernieuwen van het onderwijs. Dat betekent dat wij onze visie actueel houden, nieuwe inzichten op het gebied van onderwijs onderzoeken en bewust keuzes maken op basis van wat past bij onze leerlingen en binnen onze school. Verandering vindt vooral plaats door professionalisering. Leerkrachten werken samen in leerteams. Er wordt intensief samen gewerkt o.a. door het gezamenlijk voorbereiden van lessen, waarbij ieders ontwikkeling gestimuleerd wordt en er gebruik wordt gemaakt van elkaars kennis en kwaliteiten. Wij spreken dezelfde taal en iedereen is verantwoordelijk voor het eigen handelen, passend bij de doelen van de school. Zo werken wij samen aan de continue verbetering van ons onderwijs.
Werkomgeving
Het bestuur en de directie worden ondersteund door het bestuursbureau op allerlei beleidsgebieden, waaronder:
- Financiën
- Huisvesting en Facilitair
- Onderwijskwaliteit
- ICT
- P&O