Voor leerlingen die een taalontwikkelingsstoornis (TOS) hebben.
Voor kinderen met TOS.
Onze leerlingen zijn tussen de vier en twaalf jaar en hebben een taalontwikkelingsstoornis. Ze hebben hierdoor voornamelijk veel moeite met praten en het leren en begrijpen van taal. Bij sommige leerlingen is er ook sprake van bijkomende problematiek.
Ons onderwijs.
We kijken naar de talenten en mogelijkheden van je kind en werken samen aan zijn of haar doelen. Onze leerlingen krijgen onder andere les in: de Nederlandse taal, lezen, schrijven, rekenen, kunst en cultuur, wereldoriëntatie, digitale geletterdheid en bewegen. We hebben ook veel aandacht voor de sociaal-emotionele, zintuiglijke en motorische ontwikkeling van je kind. We communiceren niet alleen met woorden, maar ook met gebaren, beeldmateriaal en pictogrammen. Samen bekijken we wat bij jouw kind past. Dat doen we in nauwe samenwerking met onze logopedist en eventueel de fysiotherapeut, speltherapeut, maatschappelijk werker, vakleerkracht beweging/muziek en andere specialisten.
School voor iedereen.
De Tine Marcusschool in Groningen is een school voor neutraal bijzonder onderwijs. Dit betekent dat ieder kind welkom is op onze school. We houden rekening met de levensbeschouwelijke en culturele achtergrond van iedere leerling.
Missie
Bij Kentalis hebben we hart, oog en oor voor de ander. We bieden onze leerlingen en cliënten mogelijkheden om zich te ontwikkelen in taal en communicatie. Zodat zij zo goed mogelijk kunnen meedoen aan de samenleving. Dat doen we door:
- Kennis te ontwikkelen, toe te passen en te delen.
- Continu de kwaliteit van onze dienstverlening te verbeteren.
- In goede dialoog met klanten, medewerkers en partners.
Bijzonderheden
We begeleiden kinderen die naar een reguliere basisschool of middelbare school gaan en een taalontwikkelingsstoornis hebben. Dit noemen we ambulante begeleiding. Onze leerkrachten of logopedisten bezoeken je kind op school en geven advies en trainingen aan de leerkrachten van je kind. Het doel is dat je kind zich prettig voelt in de klas en de lessen goed kan volgen
Documenten
Collega’s aan het woord
Alinde: ‘’Ik ben opgeleid in het regulier onderwijs. Daar stond ik voor zo’n grote klas, dat ik het gevoel had dat ik er niet voor de kinderen kon zijn zoals ik het graag wil. Nu ik 5 dagen in de week voor dezelfde groep sta met 13 leerlingen, voelt dat veel prettiger. Zo fijn dat ik daardoor heel veel van de kinderen weet. De kinderen hebben vrijwel allemaal TOS en dat is tegelijk bijzonder en pittig. Toch vind ik het leerjaar nu al ontzettend leuk. Veel woorden kennen ze niet en ze hebben moeite om zich uit te drukken. Het mooie vind ik dat ze toch leren lezen, ook woorden die ze niet kennen. Heel knap en daar word ik erg gelukkig van!
Alinde Luijten
Leerkracht