Scholen in Capelle en Krimpen omarmen senioren: ‘Hun professionele inzet is keihard nodig’

16 juli 2025

Op de scholen van het Comenius College in Capelle en Krimpen zijn afgelopen schooljaar negen senioren actief geweest in uiteenlopende rollen: van docentcoach en toezichthouder tot bibliotheekvrijwilliger. Voor de scholengemeenschap zijn zij een waardevolle aanvulling in tijden van lerarentekort.

 

“De professionele inzet van deze senior-medewerkers is van groot belang”, zegt Henriëtte Steuten, conrector onderbouw van het Comenius Lyceum Capelle. “We hebben ze keihard nodig, en we omarmen hun betrokkenheid. Ook komend schooljaar willen we weer ruimte bieden aan geïnteresseerde senioren.”

 

De motivatie onder de betrokkenen is groot. Kees van der Gaag (65), voormalig hoofdconciërge, ging drie jaar geleden met vervroegd pensioen, maar vond het al snel te rustig. “Ik wilde weer een reden hebben om op tijd op te staan. Nu ben ik drie tot vier dagen per week actief als pauzewacht, neem toetsen af en help bij examens. Daarmee verlicht ik de werkdruk van leraren – en ik blijf onder de mensen.”

 

Martin van Lierop (74) begeleidde nieuwe en startende docenten. Zijn jarenlange ervaring als docent techniek én als coach maken hem een waardevolle mentor. “Ik luister, kijk lessen na en geef advies. Daardoor worden lessen beter en teams sterker.”

 

Ook Teus Kleijn (71), voormalig natuurkundeleraar, vond een nieuwe invulling na zijn pensioen. “Ik zag een zwart gat voor me, vooral in de wintermaanden. Nu werk ik als technisch onderwijsassistent, zonder officiële opleiding, maar met voldoende vakkennis. De school kon de vacature lastig vervullen, dus het was een win-winsituatie.”

 

Wil Dijkshoorn (70) is inmiddels vier jaar met pensioen, maar hoorde op een nieuwjaarsbijeenkomst over vrijwilligerswerk op school. Sindsdien helpt hij één middag per week in de nieuwe bibliotheek. “Ik neem een taak over van de conciërge, zodat zij meer tijd heeft voor de leerlingen. Dat geeft voldoening.”

 

Wat hen allemaal bindt, is het plezier in het contact met jongeren. “Je blijft er fris van in je hoofd”, zegt één van hen. “Je hoort weer wat er speelt en krijgt energie van het werken met leerlingen.” Tijdens het interview reageerde zelfs plotseling Siri, de spraakassistent van Apple – een komisch voorbeeld van de generatiekloof die met humor en openheid wordt overbrugd.

 

Teus vat het mooi samen: “Het belangrijkste is dat je iets doet wat je leuk vindt. Dat kan hier op school, maar ook bij de Voedselbank of tijdens een wandeling. Als je er plezier aan beleeft, geef je dat ook door.”

 

Bron: MeesterBaan

Meer nieuws