OBS De Groene Palm
Rotterdam
Rotterdam
Basisonderwijs
Dalton
Openbaar
158 Leerlingen
Omschrijving van OBS De Groene Palm
Kernwaarden:
De Groene Palm legt de nadruk op de volgende waarden:
• Zelfstandigheid
De Groene Palm helpt kinderen op weg naar zelfstandigheid in denken en handelen. Hiervoor is het noodzakelijk dat zij leren hoe je informatie vergaart, hoe je zaken op waarde kunt schatten en hoe je keuzes maakt. Daarin zal ieder mens verschillen. De school houdt rekening met die individuele verschillen en kiest voor een meer individuele benadering.
• Verantwoordelijkheid
Als mens is er een verantwoordelijkheid ten opzichte van zichzelf. Het team van de Groene Palm vertrouwt op de eigen kracht van ieder kind. Eveneens bestaat er een verantwoordelijkheid ten opzichte van de groep waartoe die mens behoort. In samenwerking met anderen vindt de individuele ontwikkeling van het kind plaats. Tijdens samenwerkingsmomenten oefenen kinderen op de Groene Palm verantwoordelijk te zijn voor hun eigen denken en handelen en het samenwerken met de ander. Tevens oefent het kind op school in het achteraf verantwoording afleggen van eerder gemaakte keuzes.
• Samenwerking
Samenwerken met andere mensen is in de huidige samenleving van groot belang. Een respectvolle houding ten opzichte van de ander is daarin van cruciaal belang. Het samenwerken, ook met mensen die je niet zelf kiest, leert het kind op school. Tijdens speel- en leeractiviteiten luisteren de kinderen naar elkaar en oefenen in het elkaar serieus nemen. Op deze manier ontwikkelen zij het uiten van respectvol gedrag naar de medemens. Dit samenwerken gebeurt veelal met de kinderen uit dezelfde groep; soms wordt er samengewerkt met kinderen uit een andere groep.
• Veiligheid
Veiligheid staat hoog in het vaandel op de Groene Palm. Dit vraagt inzet van iedereen. De school ziet het dan ook als opdracht, de ouders te wijzen op hun verantwoordelijkheid als opvoeder van hun kind. Vanuit een respectvolle communicatie met de ouders van de leerlingen, werkt de Groene Palm samen met hen aan een veilige school.
De Groene Palm realiseert een sfeer van vertrouwen en bewaakt deze. Ieder individueel kind kan zo vanuit een veilige onderwijsleersituatie uiteindelijk opgroeien tot een volwaardig lid van de maatschappij. Zowel de school als de ouder zijn erop gericht evenwicht te zoeken tussen eigenbelang en het belang van de groep. Een positieve grondhouding van ouder en school is uitgangspunt van het handelen.
Ambitie:
Ons streven is, dat wanneer kinderen na acht jaar basisonderwijs, de Groene Palm verlaten, zij:
• de kerndoelen hebben bereikt, zoals omschreven bij de verschillende vakgebieden
• zich op een creatieve manier uitdrukken en op een eigen manier omgaan met creatieve uitingen van anderen
• zich als sociaal wezen ontwikkeld hebben, zodat ze optimaal deelnemen aan het
menselijk verkeer
• omgaan met eigen emoties en die van anderen
Wij gaan ervan uit dat kinderen die dit beheersen, zich staande houden in een voortdurend veranderende maatschappij.
De schoolontwikkeling:
De Groene Palm heeft de afgelopen 10 jaar aardig wat ontwikkelingen meegemaakt. Ook in de periode daarvoor zijn er bijzondere ontwikkelingen geweest, zoals de fusies van losse scholen die uiteindelijk De Groene Palm gevormd hebben. In de laatste jaren heeft de samenwerking op wijkniveau sterk vorm gekregen. Als sinds de begindagen van het ROB, waarin de Brede School een rol ging spelen, hebben De Groene Palm, de PWA, de mr. Baarsschool, Prinses Margrietschool en Perspect daarin samen opgetrokken om activiteiten op cultureel en sportief vlak te organiseren in de wijk. Enkele jaren geleden is De Groene Palm ook Lekker Fit!-school geworden en krijgen de leerlingen drie keer per week bewegingsonderwijs.
In 2008 heeft de school een ‘rode kaart’ gekregen van de onderwijsinspectie. Oorzaken waren ‘onvoldoende opbrengsten gedurende enkele jaren’, ‘onvoldoende afstemming van het taalonderwijs en met name begrijpend lezen en woordenschat t.o.v. de doelgroep’ , ‘onvoldoende planmatigheid in de zorg’ en ‘onvoldoende gedeelde verantwoordelijkheid en professionele houding in het team’. In de jaren hierna is intensief gewerkt aan een verbetertraject dat geleid heeft tot het ontvangen van een ‘groene kaart’/basistoezicht in het voorjaar van 2010.
De afgelopen jaren heeft de school steeds meer aandacht gekregen voor de zelfstandigheidsontwikkeling van kinderen. De werkwijze in de groepen heeft er toe geleid dat er enkele jaren gelden gekozen is om het traject in te gaan om Daltonschool te worden. Hieraan is, naast het intensieve verbetertraject, de afgelopen twee jaar gewerkt. De meeste leerkrachten behalen dit schooljaar het Daltoncertificaat. De slotfase met daarin de visitatie vanuit de Daltonvereniging zal in de loop van schooljaar 2011-2012 plaatsvinden, waarna in de komende jaren borging en uitbouw van het Daltononderwijs moet plaatsvinden.
Voor de komende jaren staat de school voor de uitdaging om de verbeteringen die het intensieve traject hebben gebracht niet alleen te borgen maar nog verder uit te bouwen. Alhoewel basistoezicht is toegekend zijn de opbrengsten nog altijd kwetsbaar en voor sommige vakgebieden matig. In de komende twee jaar staat daartoe deelname aan het project ‘Focus’ van de Universiteit van Twente gepland. Dit programma biedt teams handvatten in het werken met analyses van toetsopbrengsten en vertaling naar opbrengstgerichte werkplannen.
De wijk:
OBS De Groene Palm is een openbare basisschool in de wijken Groenenhagen/Tuinenhoven in deelgemeente IJsselmonde. De school ligt op een terrein dat twee gebouwen herbergt; het hoofdgebouw met de ingang aan de Palmentuin en het kleutergebouw dat aan de Groene Tuin grenst.
Momenteel heeft de school een leerlingaantal rond de 170 leerlingen. In voorgaande jaren is dit aantal hoger geweest, maar in de afgelopen jaren is het aantal van boven de 200 naar de huidige omvang afgenomen. Afgelopen teldatum was er een stabilisatie te zien en in de onderbouw wordt gemerkt dat de instroom weer iets toeneemt. De ambitie van de school is om in de komende jaren weer terug te groeien naar een leerlingaantal van rond de 200 leerlingen.
De schoolpopulatie wordt gekenmerkt door een grote verscheidenheid in etnische achtergronden van de leerlingen. De wijk Tuinenhoven bestaat uit overwegend huurhuizen met lage huren. De wijk Groenenhagen kent een iets gevarieerder woningaanbod waarin, naast sociale woningbouw, ook wat duurdere huurhuizen en betaalbare koopwoningen staan. Het merendeel van de leerlingen komt uit de wijk Tuinenhoven, een bescheidener deel uit Groenenhagen.
Door het specifieke woningaanbod in de omgeving van de school wordt de schoolpopulatie gekenmerkt door een relatief groot verloop. Veel kinderen stromen voortijdig uit naar andere scholen i.v.m. verhuizing naar andere wijken en andersom stromen er zo ook veel kinderen tussentijds in. In groep 8 zit altijd slechts een handvol kinderen die de hele basisschool op De Groene Palm heeft doorgebracht.
In de wijk Groenenhagen/Tuinenhoven is nog een basisschool gelegen. De Prins Willem Alexanderschool van PCBO ligt schuin aan de overkant van de Groene Tuin. In tegenstelling tot de Groene Palm is deze school de afgelopen jaren gegroeid in leerlingaantal. Beide scholen hebben een redelijk vergelijkbare leerlingpopulatie en te maken met gelijksoortige problematiek en zorg.
De school is direct naast de gymzaal gelegen. Achter de gymzaal ligt, aan de Groene Tuin, het kantoor van welzijnsorganisatie Perspect en ook het kantoor van CJG Rijnmond, waar ook de schoolarts en Jongerenwerk IJsselmonde gehuisvest zijn.
Bijzonderheden
inschaling cao-po schaal AB
goede secundaire arbeidsvoorwaarden
lesbevoegdheid PO en/of VO is een vereiste
Adresgegevens
Scholen volgen School ontvolgen
Wil je op de hoogte blijven van de nieuwste vacatures bij jouw favoriete scholen? Klik op 'Volgen' en zie direct alle actuele vacatures!
Door deze school te ontvolgen verdwijnen de vacatures uit de filteroptie voor gevolgde scholen. De school wordt ook uit de opgeslagen items verwijderd.