Nederlandse docenten het meest tevreden met hun salaris
Nederlandse docenten behoren tot de meest tevreden leraren ter wereld. Vooral over hun salaris en het plezier in hun werk zijn zij opvallend positief, zo blijkt uit een groot internationaal onderzoek van de OESO onder bijna 280.000 docenten in 38 landen.
Hoge waardering voor werk en salaris
In tegenstelling tot het vaak sombere beeld dat in de media ontstaat door het lerarentekort en de druk op het onderwijs, laten de cijfers zien dat Nederlandse docenten veel voldoening halen uit hun vak. Maar liefst 94 procent van de ondervraagde leraren in het voortgezet onderwijs zegt tevreden te zijn met hun baan, tegenover 89 procent gemiddeld in de andere OESO-landen.
Opvallend is vooral de tevredenheid over het salaris. Nederlandse docenten verdienen gemiddeld tussen de €4.000 en €8.300 per maand, en bijna driekwart vindt dat een passend loon. Ter vergelijking: in andere OESO-landen ligt dat percentage op 39 procent. De recente salarisverhogingen in het onderwijs spelen daarbij vermoedelijk een grote rol.
Waardering en begeleiding
Ook op andere vlakken steken Nederlandse scholen positief af.
- 37 procent van de docenten voelt zich gewaardeerd door de maatschappij (tegen een lager OESO-gemiddelde).
- 87 procent vindt dat nieuwe docenten een goede start krijgen op hun school.
- 51 procent kreeg een mentor toegewezen bij de start van hun loopbaan.
Dat laatste is volgens onderwijskundige Marjolein Mantelaers essentieel: “Een goede begeleiding is cruciaal om nieuwe leraren te behouden. Net als bij autorijden leer je het vak pas echt in de praktijk. Een mentor of inductietraject helpt daarbij enorm.”
Aandachtspunten: orde en ondersteuning
Niet alles gaat echter vanzelf. Nederlandse docenten geven aan dat ze relatief vaak werken met leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben of voor wie Nederlands niet de eerste taal is. Dat maakt het werk uitdagender.
Daarnaast zegt een kwart van de leraren dat verstoring in de klas een aanzienlijk deel van de lestijd kost. Uit eerder PISA-onderzoek bleek al dat Nederlandse klassen rumoeriger zijn dan die in omringende landen.
Toch ervaren Nederlandse docenten het handhaven van orde minder vaak als stressvol dan hun buitenlandse collega’s. Ze lijken gewend aan de dynamiek van het klaslokaal – en weten die uitdaging vaak met veerkracht aan te pakken.