Onze schoolSBO De Dijk is een school voor speciaal basisonderwijs met een streekfunctie. Als regulier basisonderwijs niet of onvoldoende begeleiding kan bieden aan het kind, kan De Dijk wellicht een oplossing bieden. De school biedt onderwijs voor leerlingen met speciale behoeften van didactische of pedagogische aard en is onderdeel van stichting Groeisaam. De school staat in Druten in de wijk Druten-West en wordt door ongeveer 70 leerlingen uit, met name, de gemeenten West Maas en Waal en Druten bezocht. Ongeveer de helft van de leerlingen maakt gebruik van het leerlingenvervoer.
SBO de Dijk werkt samen met SBO Klavervier uit Beuningen wat betreft het delen van kennis en ervaring op het gebied van gedrags- en/of leerproblemen.
Als onderdeel van samenwerkingsverband Stromenland en Stichting Groeisaam legt de school verantwoording af aan beide organisaties. Zorgplatform Tussen de Rivieren is als onderdeel van Stromenland het orgaan waarbinnen samengewerkt wordt met betrekking tot passend, en in de toekomst, inclusiever onderwijs.
Hier staan we voorAls SBO-school ziet het team de opdracht om:
- Het vertrouwen van de leerlingen in zichzelf en anderen te ontwikkelen,
- Leerlingen zoveel mogelijk te leren bij de diverse vakgebieden als taal, lezen, begrijpend lezen en rekenen,
- Hun kwaliteiten te laten ontdekken en ontwikkelen en hen zo te laten groeien als persoon om aan de wereld van morgen bij te kunnen dragen.
Dit doen we door blijvend aandacht te besteden aan:
- Een veilig en voorspelbaar schoolklimaat,
- Passende didactiek middels het expliciete, directe instructiemodel,
- Ruimte te geven aan de handelingsbehoefte van de leerlingen bij het leren,
- Aandacht te besteden aan de diverse aspecten van burgerschap.
- Teamscholing rondom gedrag in samenwerking met SBO Klavervier
Dit maakt onze school speciaalDagelijks werken we aan goed onderwijs voor onze leerlingen met leer- en /of gedragsproblemen. Daarbij is het belangrijk om de onderwijsbehoeften, belemmerende en stimulerende factoren van elke leerling goed in kaart te brengen. Zo kan het team goed aansluiten bij wat de leerlingen nodig hebben.
De leerkrachten werken vanuit doelen en zijn kritisch op het lesaanbod. Veel lessen worden door de leerkrachten op maat gemaakt. Daarbij wordt gebruik gemaakt van methodes en van de leerlijnen passende perspectieven.
Daarbij volgt didactiek pedagogiek en werken we doorlopend aan ontwikkeling van de professionele cultuur.