In september 2025 ging ons derde schooljaar van start. Dat ons concept en ideeën veel weerklank vinden bij ouders blijkt uit onze groei. Nadat Auryn in het eerste schooljaar (augustus 2023) met 70 leerlingen is begonnen, komen inmiddels 140 kinderen bij ons naar school.
Auryn is ontstaan vanuit een groep leerkrachten, die de noodzaak voelen voor waarachtig, authentiek en kunstzinnig onderwijs.
Als schoolgemeenschap stellen wij ons tot taak om onze leerlingen te begeleiden en te ondersteunen bij het ontdekken en evenwichtig ontwikkelen van hun cognitieve, sociaal-emotionele en motorische vermogens. Door ons onderwijs willen we leerlingen in hun totale wezen zo aanspreken dat zij in vrijheid, vanuit intrinsieke motivatie hun eigen talenten en capaciteiten kunnen ontwikkelen. Daarbij leren kinderen ook te aanvaarden en te respecteren dat zij, maar ook anderen niet alles kunnen en dat dit niet erg is. In dit ontwikkelingsproces zijn wij ons onze – ook impliciete – voorbeeldfunctie zeer bewust. Het sociale gedrag van de volwassenen moet daarom helder en kloppend zijn, ook wat de innerlijke houding naar mensen en omgeving betreft.
Door deze holistische stimulans kan een mens zich evenwichtig ontwikkelen en vrij worden in het denken, voelen en willen. Hij kan zichzelf reflecteren (Wie ben ik en wat kan ik?) en wilskracht ontwikkelen (Wat wil ik doen in de wereld?) om zijn unieke weg te gaan en daarmee op een positieve wijze bij te dragen aan een gezonde toekomst van de maatschappij en de wereld.
Op Auryn geven we onderwijs geïnspireerd vanuit de Waldorfpedagogiek, in Nederland beter bekend als Vrijeschool. De ‘Algemene menskunde’ van Rudolf Steiner vormt de basis voor ons pedagogisch handelen. Binnen onze schoolgemeenschap werken we vanuit het bewustzijn dat we als mens verbonden zijn met twee werelden: de geestelijke, spirituele wereld én de materiële, zichtbare wereld.
Deze gedachte vormt voor ons een belangrijke inspiratiebron. Daarom zien we een kind dan ook niet als een onbeschreven blad of een leeg vat wat gevuld moet worden, maar als een uniek wezen met een eigen weg en een eigen opgave in de wereld.
Door onze pedagogiek en het daaraan ten grondslag liggende mensbeeld willen we kinderen op hun levensweg begeleiden. Dit doen we in het bewustzijn dat een mens niet alleen uit lichaam, ziel en geest bestaat, maar dat deze drie gebieden evenwichtig benaderd moeten worden, wanneer een kind zich tot een harmonisch en zelfbewust mens wil kunnen ontwikkelen. Ons onderwijs richt zich op de cognitieve, op de sociaal-emotionele en op de motorische ontwikkeling – evenwichtig verdeeld.
Onze motivatie om kinderen te leren lezen, schrijven en rekenen is niet omdat het moet, maar omdat (bijna) ieder kind op een bepaald moment de natuurlijke behoefde heeft om deze ontwikkelingsstappen te zetten. De lesinhoud is dus geen doel op zich, maar een middel voor de kinderen waaraan zij zich kunnen ontwikkelen.
Omdat de lesstof dus ontwikkelingsstof is, ontwerpen de leerkrachten op Auryn hun lesstof zoveel mogelijk zelf en zijn we zeer terughoudend in het gebruik van kant en klare methodes en alleen als het de ontwikkeling van de kinderen dienend is. Uiteraard vervullen we de kerndoelen zoals de overheid deze voorschrijft, echter op het moment dat de kinderen eraan toe zijn en niet vastgelegd in een schema, dat ervan uitgaat dat deze behoefte bij ieder kind op precies hetzelfde moment ontwaakt.
We zijn een warm en gezellig college, die vanuit wederzijds interesse en respect het dagelijkse reilen en zeilen van de school vormgeven. In principe begeleidt een klassenleerkracht de leerlingen vanaf klas 1 (groep 3) t/m klas 6 (groep 8). Zo kent de leerkracht de leerling door en door, hij volgt diens ontwikkeling gedurende een lange tijd en kan een kind zo op de best mogelijke manier begeleiden. De verbinding met de enkele leerling en met de klas als geheel, kan zo heel sterk worden.
Tegelijkertijd vinden we het belangrijk dat kinderen hun weg met meerdere volwassenen gaan. ‘It takes a village to raise a child’ vinden wij een mooie uitspraak.
Iedereen uit het college heeft een natuurlijk talent, een interesse of een bijzondere capaciteit en neemt zo bepaalde vaklessen voor zijn rekening.
Vaklessen op Auryn zijn vanaf klas 1/groep 3 o.m. Engels, Duits, Handvaardigheid, Schilderen, Vormtekenen, Handwerken, Gym, Euritmie en Muziek.
We streven ernaar om nieuwe leerkrachten aan onze school te verbinden, die bij voorkeur de Vrijeschoolpabo gedaan hebben of enige ervaring en affiniteit met het Vrijeschoolonderwijs hebben. Echter gunnen we ook iedereen zich op dit gebied te mogen ontwikkelen en zijn meer dan bereid om collega’s zonder vrijeschoolachtergrond te begeleiden en wegwijs te maken in deze pedagogiek.