Het Rotterdamcollege is het VSO van de St. Mattheusschool, een school voor VSO-ZMLK. De school is een VSO- ZMLK-school met een onderwijsaanbod in diverse arrangementen..
De school richt zich op onderwijs aan Zeer Moeilijk Lerende Kinderen in de leeftijd van 12 t/m 19 jaar. De school is niet ingericht om leerlingen met een lichamelijke beperking onderwijs te kunnen bieden. Er wordt onderwijs geboden aan een brede groep leerlingen. De ondersteuningsvraag van sommige leerlingen is zo specifiek dat zij onderwijs kunnen volgen binnen een speciaal groepsarrangement. Zo zijn er naast de reguliere ZMLK-groepen speciale groepen voor leerlingen met ASS, groepen voor leerlingen die intensieve begeleiding nodig hebben op grond van hun gedrag en groepen met extra begeleiding (EB) voor leerlingen met een MG- indicatie
Het Rotterdamcollege is gehuisvest in gebouw “Maximaal, onderwijs en zorg” aan de Aleyda van Raephorstlaan 243 in Rotterdam-Hillegersberg. In dit gebouw zijn naast het Rotterdamcollege ook de St. Mattheusschool voor SO-ZML, Pameijer en Bijdehand gehuisvest. Pameijer heeft een KDC en 12+-voorziening; Bijdehand heeft kinderopvang en BSO, waaronder BSO+.
Het Rotterdamcollege is een Katholieke school, onder bestuur van de Martinusstichting voor speciaal en voortgezet speciaal onderwijs.
Het Rotterdamcollege nodigt kinderen met een verstandelijke beperking uit om in onze leef-, leer- en werkomgeving hun competentie, autonomie en relaties te ontwikkelen. Onze school stelt zich ten doel dat onze leerlingen zich binnen hun mogelijkheden zo optimaal mogelijk ontplooien tot een zo zelfstandig en sociaal mogelijke deelname aan onze maatschappij (wonen, werken en vrije tijd). We proberen dat te bereiken door middel van opbrengstgericht en planmatig onderwijs in een uitdagende en veilige leer- en werkomgeving, waarbinnen blijvend rekening gehouden wordt met de individuele eigenheid van iedere leerling.
Een goede samenwerking tussen bestuur, schoolleiding, leerkrachten, overige teamleden en leerlingen en ouders, vormt de basis voor een goed schoolklimaat: een goede school maken we met zijn allen! Iedere leerling is onderdeel van de school als geheel. Hierdoor is het voor ieder teamlid noodzakelijk om groepsoverstijgend te denken.
Het werken op het Rotterdamcollege staat in het teken van respect voor elkaar en rekening houden met elkaar. Door de gehanteerde afspraken, de structuur, sfeer en duidelijkheid in de school heerst er een klimaat waarin geborgenheid en veiligheid centraal staan. Er moet ruimte zijn om jezelf te zijn en we vinden het belangrijk dat alle betrokkenen het gevoel hebben optimaal te kunnen functioneren. Het leren wordt beschouwd als een vanzelfsprekende en plezierige activiteit met als doel het steeds zelfstandiger worden met een steeds grotere zelfredzaamheid. Het samen leren, samenwerken en zorg dragen voor elkaar, staat hoog in het vaandel.
Vanuit duidelijkheid, voorspelbaarheid, geborgenheid en vertrouwen worden vaardigheden aangeleerd op alle ontwikkelings- en aandachtsgebieden, met als doel bij te dragen in de ontwikkeling tot een zo zelfstandig mogelijk en positief kritisch denkend mens. Het gaat hierbij om ontwikkeling op sociaal, emotioneel, motorisch, cognitief, creatief, praktisch, zelfredzaamheids- en vrijetijdsgebied.
We hebben helaas 0 vacatures gevonden voor jouw zoekopdracht. Verwijder of wijzig één of meerdere filters. Of probeer andere functies en trefwoorden te gebruiken.