Deze opdracht voor Elevantio hebben we vertaald naar de missie van onze school.
Een driesprong is een kruispunt met drie armen. Het is een veelvoorkomende vorm van een kruispunt. Op een kruispunt kun je kiezen welke weg je neemt en elke weg leidt naar de driesprong. Op basisschool de Driesprong komen we via deze wegen samen en neem je de weg die bij jou past.Onze visie op lesgeven:
Het lesgeven is de kern van ons werk. We onderscheiden pedagogisch en didactisch handelen, hoewel beide facetten niet los van elkaar gezien kunnen worden. Vanuit de kernwaarden van Elevantio geven we richting aan ons handelen in de klas.
Belangrijke pedagogische aspecten zijn dat het team van de Driesprong een schoolklimaat realiseert dat zich kenmerkt door het uitdragen van normen en waarden vanuit onze identiteit. We realiseren dit door:
Het team van de Driesprong creëert voorwaarden waarbinnen haar leerlingen zich breed en maximaal kunnen ontplooien. Gelet op de didactiek vinden we de volgende zaken van groot belang:
Onze visie op leren:
Kinderen krijgen van jongs af aan alles mee. Taal, cultuur, gewoontes. Er zijn allerlei wortels verankerd die wij willen leren kennen. Omdat we van daaruit kinderen het beste kunnen meegeven. Kinderen leren doordat ze nieuwsgierig zijn. In ons onderwijs bieden we de kinderen de mogelijkheid om kennis en vaardigheden op diverse manieren te verwerven. De volgende kernbegrippen nemen daarbij op onze school een centrale plek in:
De Driesprong gaat voor eigenaarschap van het leerproces, middels doelgericht werken en zelfstandigheid bij haar leerlingen. Daarbij is leren samenwerken eveneens een groot doel. Dit alles lukt alleen op een plek waar je je thuis voelt. De Driesprong is de dorpsschool van Hoek, waarbij we ons verbonden voelen met elkaar en onze omgeving. Hierbinnen biedt de school een passend en kansrijk aanbod om een ononderbroken ontwikkeling voor al haar leerlingen te realiseren. Dit kan middels extra ondersteuning of juist een meer uitdagend onderwijsprogramma.
Het team realiseert dit door te investeren in haar eigen deskundigheid en professionaliteit. Zowel de cognitieve als de persoonlijke ontwikkeling van de leerlingen en zichzelf vinden zij belangrijk. Dit kan de school bieden door met allerlei partners samen te werken, op de eerste plaats met de kinderen en ouders, maar ook te denken valt aan de kinderopvang, sociale werkers en begeleiders passend onderwijs.
Onze visie op levensbeschouwelijke burgerschapsvorming:
Vanuit een eigen visie op goed (samen)leven en in nauwe verbinding met de identiteit van de school wordt het burgerschapsonderwijs versterkt.
De visie op identiteit en levensbeschouwelijk burgerschapsonderwijs van het bestuur Elevantio kenmerkt zich door de volgende richtinggevende speerpunten:
Keuze
Wij vinden het belangrijk dat ouders een keuze hebben met betrekking tot het volgen van vormingsonderwijs. Elk kind kan in de eigen omgeving het onderwijs volgen dat bij hem of haar past. waar ruimte en aandacht is voor de levensovertuiging die leerlingen van thuis meekrijgen. We bieden Christelijk en Algemeen vormingsonderwijs aan. Bij de start van het nieuwe schooljaar (en bij inschrijving van nieuwe leerlingen) maken ouders middels een formulier de keuze CVO of AVO-lessen voor hun kinderen.
Christelijk vormingsonderwijs (CVO)
De verhalen uit de bijbel staan hierin centraal. In deze verhalen gaat het over God en de mens, over Jezus die de mens heeft geleerd wie God is door zijn woorden uit te leggen en voor te leven. Dat verhaal raakt ons, geeft ons hoop en zet ons in beweging om onze verantwoordelijkheid in deze wereld te nemen: wat kan ik met dit verhaal in mijn leven, hier en nu?
Door deze verhalen te vertellen, door te zingen, door te bidden en door feesten te vieren kunnen wij met de kinderen nieuwe dingen leren: samen geloven, hopen en liefhebben.
Algemeen vormingsonderwijs (AVO)
het pluriforme karakter van de vroegere openbare school dient herkenbaar te zijn binnen het algemeen vormingsonderwijs: door middel van een dialoog wordt geprobeerd de leerlingen inzicht bij te brengen in bestaande waarden en normen en de betekenis daarvan voor het persoonlijk leven en de samenleving.
Er is geen sprake van een specifiek levensbeschouwelijke invalshoek. Er wordt niet vanuit een bepaalde godsdienstige dan wel levensbeschouwelijke filosofie aandacht besteed aan vragen die betrekking hebben op de zingeving van het bestaan.
Bij beide vormingslessen staat centraal dat leerlingen respect moeten hebben voor de overtuiging/ uitgangspunten van anderen.
We hebben helaas 0 vacatures gevonden voor jouw zoekopdracht. Verwijder of wijzig één of meerdere filters. Of probeer andere functies en trefwoorden te gebruiken.