De Mortel
Elk kind is bij ons op school van harte welkom, ongeacht geloof of achtergrond. Op onze school mogen kinderen zichzelf zijn en hun talenten ontdekken en ontwikkelen, samen met andere kinderen, de leerkrachten en de omgeving. We zijn een school waarbij kinderen ontdekken wat hun visie op “leven” is.
We werken vanuit onze kernwaarden: ontwikkeling, verbinding, jezelf zijn.
Leerlingen, ouders en leerkrachten voelen zich verbonden en werken samen vanuit betrokkenheid en enthousiasme. Elkaar versterken staat daarbij centraal. Door op een open en heldere manier met elkaar te communiceren inspireren we elkaar en creëren we een veilige en plezierige omgeving.
Leerlingen ontwikkelen zich hierin vanuit een zelfstandige en onderzoekende houding. Ze zijn gemotiveerd en actief betrokken bij hun leerproces. De leerkracht ondersteunt de leerling in zijn ontwikkeling door het aanleren van de benodigde vaardigheden en het aanreiken van kennis. We geven elkaar de vrijheid om te kunnen zijn wie we zijn en houden rekening met de ander.
Missie
Visie
Op onze school begeleiden wij kinderen in de leeftijd van 4-13 jaar in hun persoonlijke ontwikkeling. Wij zorgen ervoor dat zij zelfbewust en reflecterend participeren in een steeds veranderende samenleving. Wij doen dit door hen een inspirerende en uitdagende leeromgeving te bieden.
Verbinding: Met elkaar in verbinding staan betekent voor ons: dat je bewust van wie je bent, wat je voelt, wat je nodig hebt en hoe je dat kunt afstemmen op de ander. Op de Mortel voelen leerlingen, leerkrachten en ouders zich betrokken bij de gehele school. We voelen ons verantwoordelijk voor elkaar en voor onze omgeving. Hierbij hebben we aandacht voor welbevinden, respect en zorgzaamheid.?Leerlingen werken regelmatig groepsoverstijgend samen. Hierdoor leren zij de kwaliteiten van zichzelf en anderen kennen, deze bewust in te zetten en rekening te houden met onderlinge verschillen.?
Zelfontplooiing: Bij ons mag je ontdekken wie je bent en wie je wil zijn. Ook leren we onze leerlingen om respectvol en behulpzaam?in een groep te participeren en met elkaar om te gaan. We hebben vertrouwen in leerlingen, volgen hen met een open blik, met oprechte interesse en gaan uit van hun beste bedoelingen. Leerkrachten geven daarbij zelf het goede voorbeeld.?De schoolomgeving is zodanig ingericht dat kinderen al hun talenten kunnen ontwikkelen.??
Eigenaarschap: Leerlingen zijn mede-eigenaar van hun eigen ontwikkeling, zij mogen zelf meedenken over hoe je het beste kunt leren. De leerkracht begeleidt, daagt uit en ondersteunt bij hun ontwikkeling. Leerlingen leren reflecteren op hun eigen denken en handelen. Hierbij ontwikkelen zij executieve functies, welke nodig zijn om (leer-)activiteiten te kunnen plannen en aansturen. De leerkracht doet dit vanuit de 3 perspectieven: leerkracht gestuurd, gedeelde sturing en leerling gestuurd.
Bijzonderheden
Op de Mortel werken we met een Identiteitscommissie waarin directie, ouders en leerkrachten zijn vertegenwoordigd. De commissie toetst en borgt de afspraken die gemaakt zijn op het gebied van Identiteit. Ook geeft zij adviezen voor het invullen en uitvoeren van activiteiten welke met Identiteit samenhangen.